نشانه‌های دانش‌آموزان بیش فعال-راهبرد معاصر
اطلاعیه ورزشگاه آزادی درباره آماده شدن این ورزشگاه دستِ پر تارتار و گل‌گهر در تبریز/ تراکتور باخت و حذف شد جنایت هولناک در پارک قیطریه/پیاده‌روی بامدادی رنگ خون گرفت قرعه کشی یک چهارم نهایی لیگ ملت‌ها/ پیش به سوی مصاف‌های جذاب کاروان پرسپولیس راهی قطر شد میزبانی تیم ملی فوتبال ایران از امارات در کشور عمان واژگونی اتوبوس در جاده زاهدان به زابل / ۲۸ نفر مصدوم شدند پزشکیان: اینکه توانستیم یک بلوچ سنی را استاندار کنیم با نظر مقام معظم رهبری بود وزیر علوم: ۱۵۰ دانشجوی تعلیقی را بی سر و صدا برگرداندیم قطعنامه ضدایرانی امشب به رأی گذاشته می‌شود؛ ۶درخواست ۳کشور اروپایی از ایران هواشناسی: وزش باد شدید، کیفیت هوای تهران را بهبود می‌بخشد تعرفه گاز برای پرمصرف‌ها افزایش یافت واکنش‌ها به حکم دادگاه لاهه برای بازداشت نتانیاهو سخنگوی سازمان هدفمندی: منایع یارانه هنوز تامین نشد انجام ۱۵۰۰ عمل جراحی برای مجروحان حادثه انفجار پیجرهای لبنان در ایران

نشانه‌های دانش‌آموزان بیش فعال

رفتارهای پرخاشگرانه با کودکانی که به اختلال بیش فعالی دچار هستند، اوضاع را بدتر خواهد کرد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - 2023 October 11
کد خبر: ۲۰۷۹۹۰

به گزارش راهبرد معاصر،  سیما فردوسی، روانشناس، در برنامه تلویزیونی به خصوصیات بیش فعالی کودکان و نحوه صحیح برخورد با آن‌ها سخن گفت.

 

فردوسی گفت: بیش فعالی به معنای فزون کنشی است. در واقع کنش در این کودکان بالاست و نمی‌توانند مدتی در یک جا بنشینند. آنها توان تحمل کلاس‌های درس را ندارد. آنها بسیار صحبت می‌کنند و حرف‌هایی فراتر از سن خود می‌زنند.

 

وی افزود: بعضا پیش می‌آید که کودکان بیش فعال از خود رفتارهای منفی مانند کتک زدن دیگران را انجام می‌دهند. آنها شب‌ها دیر می‌خوابند و عاشق خوراکی‌های انرژی‌زا هستند. این بیش‌فعالی گاهی با نقص دقت و توجه توام می‌شود.

 

این روانشناس اظهار داشت: نقص دقت عموما آشکارا خود را در عملکرد بچه در مدرسه نشان می‌دهد. این بچه‌ها در نوشتن مشق‌های خود به کرات دچار اشتباه می‌شود یا چیزهایی را جا می‌اندازند. در کنار آن نمی‌توانند بیش از چند دقیقه روی یک یک موضوع متمرکز شوند؛ مثلا نمی‌توانند یک کارتون را تا آخر تماشا کنند.

 

وی گفت: والدین این موضوع را در نظر داشته باشند که در صورتی که چنین علائمی را در کودک خود دیدند، به روانشناس یا روانپزشک کودک مراجعه کنند؛چرا که تمام اختلالات این چنینی بهتر است که در دوران کودکی معالجه شوند. این اختلالات عموما ناشی از این است که هورمونی به نام دوپامین در مغز متعادل نیست و به همین جهت در بعضی موارد مصرف دارو نیز توسط پزشک توصیه می‌شود.

 

فردوسی ابراز کرد: در اختلالات بسیاری از مسائل با یکدیگر همپوشی دارند که این ممکن است ما را به اشتباه بیاندازد. لذا باید تشخیص افتراقی توسط پزشک صورت بگیرد تا علائم به صورت تخصصی شناسایی شده و اقدامات لازم در جهت معالجه انحام شود.

 

این روانشناس پیرامون برخورد با کودکان بیش فعال،متذکر شد: ما انتظار داریم که در طول معالجه، علائم کودک نیز کاهش یابد. پیشنهاد می‌شود که این بچه‌ها در ردیف‌های جلویی بنشیند تا با معلم در تعامل باشد. همچنین معلم باید در جهت ارتقای اعتماد به نفس این بچه تلاش کند تا حس جدا بودن از همکلاسی‌هایش را نداشته باشد.

 

وی افزود: باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که رفتارهای پرخاشگرانه با کودکانی که به اختلال بیش فعالی دچار هستند، اوضاع را بدتر خواهد کرد. بعضی از این بچه‌ها روحیه‌ای انتقام‌جو دارند و در صورتی که برخورد بدی ببینند، در پی تلافی‌ کردن آن خواهند بود؛ لذا همین عامل حساسیت این موضوع را دو چندان می‌کند./ فارس

ارسال نظر